De leerling van wie Jezus hield

leerling_hieldVoor de Tabernakelkerk is deze zondag het begin van het ‘Feest van genade’, een project van 40 dagen dat bedoeld is als een verdiepend gemeenteproject. Is ‘Feest van genade’ niet een wonderlijk thema als je het in de lijdenstijd doet? Dat zou het inderdaad zijn als je vergeet waar ze feest om hebben in de hemel, namelijk dat verloren mensen weer gevonden worden. Dat is toch waar het hele project van God in Christus om draait, inclusief de lijdenstijd, dat God ons weer vindt en wij Hem.

In de dienst wordt het slot gelezen van de geschiedenis uit Johannes 13 waarbij Jezus de voeten wast van de leerlingen. Een van de leerlingen omschrijft daarna zichzelf als “de leerling van wie Jezus hield”. Wat dat betekent, dat je jezelf zo kunt noemen, dat is de kern van de preek.

•       Beluister preek over de leerling van wie Jezus hield - Johannes 13: 21-30 - Willem Smouter

De dienst werd ’s avonds uitgezonden door ZVK op Radio 5:  ‘Hoe krijg je de passie terug in je geloof als het weggezakt is?’ Met dat thema gaat ds Willem Smouter van de Nederlands Gereformeerde Tabernakelkerk in Apeldoorn aan de slag op de eerste zondag van de lijdenstijd. Deze periode van veertig dagen is bedoeld voor bezinning en inkeer. Het loopt uit op de beslissende gebeurtenissen van de kruisdood en opstanding van de Heer en dat is de passie van God. Hoe kan ik daar verder mee, wat wil God daarmee van mij?

•       Beluister de hele dienst als uitgezonden op 09-03-2014 19.30 uur Radio5