Reformatie herdenking 500 jaar

Op zaterdag 28 oktober 2017 vindt een herdenking van 500 jaar Reformatie plaats in de Victorkerk, Jachtlaan 189. ’s Middags is er een forumdiscussie over “Luther en de Sorrycultuur”, van 15.30-16.45 uur, met prof. dr. Ernst Hirsch Ballin, prof. dr. Herman Selderhuis en ds Ricco Voorberg o.l.v. prof. dr. Joke van Saane, met muziek door The Four Strings.

Aansluitend is er om te danken een Lutherse Vesper met de Apeldoornse Kerken, van 17.00-18.00 uur.

Toelichting bij het eerste gedeelte:

Het verzet van Luther tegen zowel een ‘afrekencultuur’ als een ‘sorrycultuur’ wordt samengevat in zijn slogan: simul iustus et peccator (’tegelijk gerechtvaardigd én zondaar’).

De centrale vraag van de Reformatie is immers: hoe gaan we om met menselijk falen?

Is er zoiets als een existentieel tekort schieten?

Waarom is genade nooit goedkoop maar wel onmisbaar?

Met Luther kijken we naar onze moderne biechtcultuur en naar de ‘aflaten’ die worden aangeboden. Hoe maakbaar is succes en hoe vermijdbaar het verlies?

Ieder hartelijk welkom.