25 nov: Eeuwigheidszondag

Ook dit jaar herdenken we op eeuwigheidszondag onze overleden broeders en zusters en iedere dierbare die we aan het leven of de dood verloren zijn. Waarom? Hoe dan? Daarover gaat dit artikel.

Wat is eeuwigheidszondag?

Het kerkelijk jaar is de kalender die bepaald wordt door de christelijke feestdagen. Het kerkelijk jaar begint op de eerste zondag van advent. De kerk begint het jaar met het verwachten van het kerstkind. De laatste zondag voor de advent is dus de oudejaarsavond van de kerk: eeuwigheidszondag. Die valt dit jaar op 25 november. In de verte speelt al de muziek van advent, maar op eeuwigheidszondag staan we nog stil bij het gemis.

Wat is er anders aan de ochtenddienst op eeuwigheidszondag?

Sinds vorig jaar staat de eeuwigheidszondag in de Tabernakelkerk in het teken van herdenken. We noemen na de preek alle namen van gemeenteleden die ons dit kerkelijk jaar ontvallen zijn. Hun nabestaanden zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn en in de dienst een kaars aan te steken ter nagedachtenis. Daarna is er een moment voor iedereen die uiting wil geven aan het gemis van een dierbare. Kort of langer geleden, dichtbij of ver weg. Met de kinderen besteden we in de kinderverteldiensten aandacht aan het gemis van dierbaren. Bij terugkomst voegen zij hun creatieve verwerking toe aan de herinneringen die al zijn verzameld.

Hugo Louter
KALM (Liturgiecommissie)