Een Statenbijbel in de Tabernakelkerk

SV aanzichtDoor Jochem Lanting  –  Eind 2014 las ik in de krant een stukje over de RK kerk van de Friezen in Rome. Daar had jarenlang een Statenbijbel gelegen die geschonken was door een protestantse man. Na het overlijden van deze persoon wilde zijn familie de Statenbijbel weer terug. Dit bericht bracht mij op het idee de Statenbijbel die ik had geërfd van mijn grootvader, aan de kerk van de Friezen te schenken (mijn grootvader was een Fries).

Ik maakte er geen haast mee en enkele maanden later las ik dat er een Statenbijbel in processie naar de kerk van de Friezen was gebracht. Mijn Bijbel was daar dus niet meer nodig. Nu kwam de gemeente van de Tabernakelkerk in beeld: daar kon ik hem natuurlijk ook aan schenken! Dit aanbod werd geaccepteerd en ik liet de Bijbel restaureren bij het klooster “Koningshof” olv zuster Rafael.

De Statenvertaling verscheen in 1637 en mocht aanvankelijk alleen in Dordrecht gedrukt worden. In 1655 kreeg drukker Helmich van Cappel te Gorinchem toestemming om ook Bijbels te drukken. Om de echtheid van iedere gedrukte bijbel te waarborgen, werd de stadssecretaris Meester Hugo Boxel geautoriseerd door de “Borgemeesters en Regeerders” om elke Bijbel te waarmerken. De Bijbel die in de kerk ligt is van 1665, en bevat de (goed zichtbare) handtekening van Mr Hugo Boxel (meer info: Google. Je vindt zo ook zijn briefwisseling met Spinoza).

MiddenOoostenOm de Bijbel niet diefstal-gevoelig te maken zijn op advies van o.a. de restaurateur de platen er uit gehaald. Op deze platen is goed te zien hoe het toenmalige wereldbeeld er uit zag. Vooral het Midden Oosten, met het Heilig Land, is bijzonder vormgegeven.

letterIIeder Bijbelboek begint met een prachtig versierde letter. In de letter zijn stukjes Bijbelse geschiedenis getekend.

Bijzonder is wel dat het plaatje niets te maken heeft met het betreffende Bijbelboek, maar puur bij de letter hoort. “In den beginne” wordt dus gesierd met het hoofd van Iohannes de doper op een schotel, het boek Esther begint (“Het geschiedde”) met een plaatje van de hemelvaart, de D is de doop van Jezus in de Jordaan, enz.

Deze ruim 350 jaar oude Bijbel ligt voor ieder zichtbaar in de kerk. Kijkt u er eens (met schone handen) in en geniet van de prachtige lettertekeningen.

Jochem Lanting