De Stentor over nieuwbouw

De Tabernakelkerk heeft er een flinke ruimte bij gekregen voor uiteenlopende activiteiten, laat Evert-Jan Pen zien. Het trekt de aandacht van bezoekers van het naastgelegen wijkcentrum Dok Zuid. © Kevin Hagens

Gebrek aan gelovigen? Groeiende Tabernakelkerk in Apeldoorn zoekt nog meer contact

Een van de meest karakteristieke kerkgebouwen van Apeldoorn is nog iets opvallender en groter gemaakt. Belangrijker is, vindt de bijbehorende geloofsgemeenschap, dat er nu nog meer mogelijkheden zijn om een rol in de samenleving te spelen.

Even is het aan de orde geweest: sloop van de Tabernakelkerk in Apeldoorn-Zuid. Bij gebrek aan gelovigen? Bepaald niet. Juist omdat er meer ruimte nodig is en nieuwbouw dan soms makkelijker is dan verbouwen. Maar zo’n opvallend gebouw als dit tegen de vlakte gooien – dat doe je niet, oordeelde de Nederlands Gereformeerde Kerk Apeldoorn zelf ook.

Geheimzinnig

Er is de afgelopen maanden hard gewerkt aan een uitbreiding die recht doet aan de bijzondere kerk naast Dok Zuid. De tabernakel – een tent – heeft een luifel gekregen. Met veel glas en dat is praktisch, fraai én symbolisch. ,,Er gebeuren hier geen geheimzinnige dingen”, zegt Evert-Jan Pen, lid van het verbouwteam. ,,Mensen mogen zien wat hier gebeurt.”
Sterker: sinds jaar en dag probeert de gemeente contact te maken met de omliggende wijk. Dat gaat van een uitnodiging voor de kerstdienst tot sportactiviteiten in het Zuiderpark. ,,Bij de afdeling van Zorggroep Apeldoorn in Dok Zuid gaan we eens in de vier weken met mensen zingen. En we halen wel eens mensen op voor een wandeling of kerkdienst.”