Update jeugdwerk Tabernakelkerk

We zitten in de vierde week van de intelligente lockdown. En dat betekent dat we alweer wekenlang al het jeugdwerk online vormgeven. U hebt daar in de vorige nieuwsbrief over kunnen lezen. Hierbij geef ik u graag een update.

Update Tabyouth

Voor elke club en catechesegroep is een plan bedacht om contact te houden met de jongeren. In de meeste gevallen lukt dat plan erg goed. De challenges van de clubs vliegen over de balie en catechesegroepen spannen zich in om online samen te komen. Denkstof is zondagse samenkomsten gaan organiseren via Discord. Dit is een programma waarmee je samen muziek kunt luisteren, de spreker kan live gaan voor het praatje en daarbij zijn scherm met de PowerPoint delen en je kunt er zelfs uiteen in groepjes! Er zijn inmiddels vier Discord bijeenkomsten geweest. Hierbij zijn ook jongeren van andere groepen aangehaakt.

Glorify online

Daarnaast is zondag 29 maart de eerste Glorify online uitgezonden. Het opnemen daarvan was een experiment en binnen no time moesten de beelden bewerkt worden om het de volgende dag uit te zenden. Uit dit experiment kwamen genoeg leerpunten, maar al met al waren we erg blij met het resultaat. Het concept bevalt goed en het lukte goed om een stuk inhoud aan de samenkomst te geven. Eind april volgt een nieuwe, aangescherpte Glorify online. Tot slot is er een initiatief van drie jongerenwerkers, inclusief mezelf, om een podcast te maken: De Interkerkelijke Corona-Podcast. Samen met Joël Treuren (jongerenwerker Berea) en Jonathan Varwijk (jongerenwerker Eglesia) praten we over hoe je christen kunt zijn in deze periode. Deze podcast is te vinden op Spotify.

Less is more

Conclusie: vier weken lockdown, still going strong. Wat we wel merken is dat er in deze periode snel een overkill is aan wat er aangeboden wordt. Alle kerken maken online producties en binnen de kerk gebeurt er voor elk groepje en clubje wel weer wat. En niet alleen kerken, maar ook scholen en sportclubs e.d. kunnen alleen contact houden door online content te maken. Hierdoor zit iedereen in dezelfde hoek en worden kinderen en tieners al snel overvraagd door alle challenges en initiatieven. Het zou zonde zijn om jongeren te overvragen in een periode waarin we juist ook de kans krijgen om tot rust te komen. In alle initiatieven is het dus de kunst om het less is more principe toe te passen. En daar gaan we ons zeker hard voor maken!

Gods zegen!

Jonathan Hoekstra