Wat er gebeurt in een ochtenddienst

De dienst begint om 10 uur met het voorlezen van de mededelingen door de ouderling van dienst. Deze ouderling van dienst geeft vervolgens de predikant een hand, om daarmee aan te geven dat die nu de leiding heeft en het vertrouwen van de kerkenraad heeft. Het verdere verloop van de ochtenddienst (we noemen dat de ‘liturgie’) ziet er meestal ongeveer als volgt uit. Je zult merken dat sommige liederen begeleid worden door het orgel en andere door een muziekgroep.
Kijk voor de dienst op Deze zondag om te weten hoe de diensten van komende zondag zullen verlopen.
Lees ook meer over Doop en Avondmaal en Kinderen in de Kerk.

Liturgie van een ochtenddienst

Zingen van een lied – Staande

Votum en groet – Uitgesproken door de predikant, iedereen staat nog steeds. Met het votum spreken we onze afhankelijkheid van God uit. Met de groet zegt God tegen ons dat Hij met zijn genade en vrede bij ons is. Soms is er voor dit Votum en groet eerst nog een moment van stilte.

Zingen van een lied – Staande, na dit lied gaan we zitten.

Leefregels – Lezing van een Bijbelgedeelte dat betrekking heeft op hoe God wil dat we leven.

Zingen van een lied

Gebed – Uitgesproken door de predikant.

Kindermoment – De kinderen blijven hierbij meestal op hun eigen plek zitten.

Kinderlied – Hierna gaan de kinderen naar hun eigen groepen. Als ouder kun je meelopen om je kind naar de goede plek/groep te brengen.

Zingen van één of twee liederen – Soms gaan we staan, de muziekleiding geeft dit dan aan. Als je zojuist je kind hebt weggebracht heb je nu tijd om terug naar je plek te lopen.

Schriftlezing – Iemand uit de kerk loopt naar voren en leest hardop het Bijbelgedeelte voor dat in de preek centraal zal staan. Deze tekst wordt ook op het scherm geprojecteerd.

Preek – De predikant zal vanuit het zojuist gelezen een boodschap aan de gemeente meegeven. Ter ondersteuning wordt hier soms een PowerPointpresentatie bij gebruikt, maar niet altijd. De preek duurt meestal tussen de 15 en 25 minuten. Schrik er trouwens niet van als iemand je een pepermuntje aanbiedt. Dat is geen hint, maar gewoon een (lekkere) traditie.

Zingen van een lied

Gebed – Uitgesproken door de predikant. We bidden nu ook in het bijzonder voor bepaalde gemeenteleden.

Kinderen komen terug in de dienst

Collecte – Er zal een collectezak de banken door worden gegeven. Elke dienst is er een ander doel waarvoor geld wordt opgehaald. Als het doel ‘de kerk’ is gaat het geld bijvoorbeeld naar het onderhoud van het gebouw, maar ook naar het salaris van de predikant. Als het geld naar ‘de diaconie’ gaat, wordt het gebruikt om mensen van binnen en buiten de kerk die het nodig hebben financieel te ondersteunen. Je mag geld geven, maar het is zeker niet verplicht.

Zingen van een lied – Staande.

Zegen – De predikant geeft de gemeente de zegen van God mee. Hij of zij strekt hierbij beide handen uit. Het kost namelijk te veel tijd om iedereen persoonlijk de handen op te leggen voor de zegen. De uitgestrekte handen laten zien dat de zegen ook voor jou en jouw hoofd bedoeld is.

Zingen of uitspreken van een Amen