Een monumentale kerk

NGK0002Onlangs kregen we van de gemeente Apeldoorn bericht dat de Tabernakelkerk is aangewezen als gemeentelijk monument, vanwege z’n opmerkelijke vormgeving en als een helder voorbeeld van de zogeheten architecture parlante, dat is sprekende architectuur (lees: architectuur die wel héél erg duidelijk is, zie Wikipedia).

Dus vanaf nu kerken we in een monument en nog wel een sprekend monument…

De beschikking is  overigens in 2010 genomen maar pas onlangs door de gemeente uit een la gehaald. Of je er blij mee moet zijn is een ander verhaal en daar zijn we nog over in gesprek met de gemeente. Maar uit de la kwam naast het besluit ook een omvangrijk rapport over ons gebouw, waarin je de geschiedenis van de bouw in 1964/65 uitvoerig kunt nalezen. Architect Jan van der Zee “voerde het Apeldoornse gebouw uit als een via een hoge trap bereikbare immense tent die verwijst naar de tabernakel uit het Oude Testament. Karakteristiek is dan vooral het spel van schuine lijnen met een welhaast trapeziumvormige grondvorm, geaccentueerd door schuin oplopende daklijnen. Zelfs mag worden gezegd dat de op de hoeken van het gebouw in het zicht liggende betonpijlers dan haast doen denken aan de ‘haringen’ waarmee het tentzeil is vastgezet”.